Monday, April 20, 2009

ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့မတူလို႔တဲ့လား (လီကြမ္ယုသို႔ ေခ်ပခ်က္)

ဘုန္းသက္ပုိင္

အာရွဟာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သင့္ေလ်ာ္မႈရွိတယ္၊ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိႏိုင္တယ္ ဆိုတာအေပၚ မွိန္ေဖ်ာ့သြားေပမယ့္ ၾကြင္းက်န္ဆဲ သံသယေတြကေတာ့ ရွိေနဆဲပါ။ ဒီလို သံသယမ်ဳိးေတြဟာ အဓိကအားျဖင့္ အာရွရဲ႕အာဏာပိုင္ေခါင္းေဆာင္ေတြဆီက ထြက္ေပၚလာၾကတာပါ။ အဲဒီအထဲမွာ စကာၤပူရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ႀကီး လီကြမ္ယုဟာ အထင္ရွားဆံုးပါပဲ။ အဲဒီေခါင္းေဆာင္ေတြက ယဥ္က်းမႈဓေလ့ထံုးတမ္းခ်င္း မတူတာေတြေၾကာင့္ အေနာက္ဒီမိုကေရစီနဲ႔ လူ႔အခြင့္အေရး အယူအဆေတြဟာ အေရွ႔(အာရွ)နဲ႔ သင့္ေလ်ာ္မႈမရွိဘူးလို႔ အခိုင္အမာ ကိုင္စြဲထားၾကပါတယ္။ အာရွဟာ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ အေတြးအေခၚနဲ႔ သမိုင္းေရးေနာက္ခံ ရွိသလား။ ဒီမိုကေရစီဟာ အာရွမွာ ထြန္းကားႏိုင္သလား။

ကၽြန္ေတာ္လည္း ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးတမ္းရဲ႕ အေရးႀကီးမႈကို လက္ခံယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါတစ္ခုတည္းက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ရဲ႕ ကံၾကမာကို အဆံုးအျဖတ္ေပးတယ္လို႔ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မထင္ပါဘူး။ ဒါ့အျပင္ လီ(ကြမ္ယု)ရဲ႕ အာရွ ဓေလ့ထံုးတမ္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျမင္ကို ေထာက္ခံႏိုင္ျခင္း မရွိသလို ကိုယ္တိုင္က်င့္သံုးႏိုင္မွာလည္း မဟုတ္ပါဘူး။ သူ(လီ)က အေရွ႕လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ အေနာက္လို မဟုတ္ဘဲ တစ္သီးပုဂလလူသားေတြဟာ သူ႔မိသားစုရဲ႕ အစိတ္အပိုင္းေတြအျဖစ္ တည္ရွိၾကတယ္။ မိသားစုဆိုတာကလည္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အေျခခံအုတ္ျမစ္ ျဖစ္တယ္လို႔ လက္ခံပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ေရွာင္လႊဲမရႏိုင္တဲ့ စက္မႈထြန္းကားမႈရဲ႕ အက်ဳိးဆက္အေနနဲ႔ မိသားစုဗဟိုျပဳ အေရွ႕အာရွ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ အတဗဟိုျပဳ တစ္သီးပုဂလ၀ါဒဆီ အလ်င္အျမန္ေရြ႕လ်ား ေနခဲ့ၾကပါတယ္။ လူသားသမိုင္းမွာ ထာ၀ရတည္တယ္၊ ၿမဲတယ္ဆိုတာ ဘာမွ မရွိပါဘူး။

လီ အေလးအနက္အခုိင္အမာေျပာတာက အေရွ႕မွာ လူတစ္ဦးအတြက္ မိသားစုက အစြမ္းကုန္ျဖည့္ဆည္း ေပးထားတဲ့ အရာကို အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဒါမွမဟုတ္ အစိုးရက ၀င္ေရာက္ျဖည့္ဆည္းေပးဖို႔ မႀကိဳးစားဘူးဆိုတာပါပဲ။ သူက ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ ရပ္တည္မႈရဲ႕ မိသားစု အဓိကထားဓေလ့ထံုးတမ္းဟာ အေရွ႕အာရွ စီးပြားေရးေအာင္ျမင္မႈရဲ႕ အဓိကအေၾကာင္းအျဖစ္ ရႈျမင့္ၿပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက ျပသနာရပ္ေတြ အားလံုးကို ေျဖရွင္းဖို႔ ႀကိဳးစားေနၾကတဲ့အတြက္ အေနာက္တိုင္းအစိုးရေတြကို အျပစ္တင္သြားခဲ့ၾကတယ္။ သူက အလြန္အကၽြံ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ အလြန္အကၽြံ တစ္သီးပုဂလရပိုင္ခြင့္ေတြေၾကာင့္ အေနာက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြ က်င့္၀တ္ပိုင္းအရ ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေနၾကတယ္လို႔ သတိေတာင္ ေပးခဲ့ပါတယ္။ လီရဲ႕အဆိုအရ တစ္ဦးပုဂလအေရးကိစ ေတြအေပၚ စစ္စီတတ္တဲ့ အစိုးရပံုစံျဖစ္တဲ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေရးစနစ္ဟာ မိသားစုအဓိကထားတဲ့ အေရွ႔အာရွနဲ႔ ကိုက္ညီမႈ မရွိပါဘူး။ လီက ေခတ္မီေရးႏွင့္အတူပါလာတဲ့ ဘ၀ေနဟန္ ေျပာင္းလဲမႈကို လက္ခံေနစဥ္မွာပဲ westernizationကို သူက ျငင္းပယ္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဟာ အာရွမွာ အလုပ္ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ အေၾကာက္အကန္ ေျပာဆိုယူဆေနပါတယ္။

မိသားစုတန္ဖိုး

ဒါေပမယ့္ တကယ္ျဖစ္ပ်က္ေနတာေတြက လံုး၀ ဆန္႔က်င္ဘက္ပါ။ လီ ထင္ခဲ့သလို အာရွအစိုးရေတြဟာ လူတစ္ဦးရဲ႕ ပုဂလေရးကိစ ေတြမွာ ၀င္စြက္တာမ်ဳိး၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အေသးစိတ္ျပသနာရပ္ေတြ အားလံုးကို ၀န္ပိုထမ္းေနျခင္း မရွိဘူးဆိုတာ မမွန္ပါဘူး။ တစ္သီးပုဂလေတြ မိသားစုေတြရဲ႕ ေန႔စဥ္အမႈကိစေတြမွာ အာရွအစိုးရေတြရဲ႕ ၀င္စြက္မႈဟာ အေနာက္ထက္ အမ်ားႀကီး ပိုပါတယ္။ ဥပမာ - ကိုရီးယားမွာဆို အိမ္ေထာင္စုတိုင္းဟာ ေဒသႏရေရးကိစေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အစိုးရညႊန္ၾကားခ်က္ေတြ၊ ေဆြးေႏြးမႈေတြကို ရယူဖို႔ ရပ္ေရးရြာေရး ေဆြးေႏြးပြဲေတြကို လစဥ္တက္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ ဂ်ပန္ရဲ႕ၾသဇာႀကီးမားတဲ့အစိုးရဟာ အမ်ဳိးသားအက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ဖို႔ စီးပြားေရးေလာကထဲကို ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္တာမ်ဳိးေတြ ရွိၿပီး အေမရိကန္နဲ႔ အျခားကုန္သြယ္ဖက္ေတြရဲ႕ ၿငိဳျငင္မႈကို ခံေနခဲ့ရပါတယ္။ လီ ရဲ႕ စကာၤပူမွာဆိုရင္လည္း ပီေက၀ါးတာ၊ တံေတြးေထြးတာ၊ ေဆးလိပ္ေသာက္တာ၊ အမႈိက္ပစ္တာ စတာေတြလိုမ်ဳိး လူတစ္ဦးရဲ႕ ပုဂလေဆာင္ရြက္မႈေတြကို အစိုးရက တင္းတင္းက်ပ္က်ပ္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါတယ္။ ဒီအခ်က္ေတြဟာ လီရဲ႕ အာရွအစိုးရေတြဟာ ၀န္ပိုေတြ ေလွ်ာ့ထားမႈေတြလို႔ အခိုင္အမာေျပာဆိုမႈ မ်က္ႏွာစာမွာ ၀ဲပ်ံေနပါတယ္။

လီလိုမ်ဳိး အျမင္ေတြဟာ အာရွမွာေကာ၊ အေနာက္တိုင္းသား အခ်ဳိ႔အၾကားမွာပါ တိမ္းညႊတ္ေနပါတယ္။ အဓိက အေၾကာင္းကေတာ့ ေခတ္မီတိုးတက္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း မ်ားအၾကားမွာ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ၿပိဳကြဲပ်က္စီးေနမႈေၾကာင့္ပါပဲ။ ဥပမာအားျဖင့္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံသား မိုက္ကယ္ေဖးရဲ႕ လက္သရမ္း ေဆာင္ရြက္မႈအတြက္ စကၤာပူအစိုးရက ေပးတဲ့ႀကိမ္ဒဏ္ဟာ ထိုက္တန္တယ္လို႔ အေမရိကန္အမ်ားအျပားက ေတြးထင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပ်က္စီးမႈေတြက အေနာက္ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ေတြရဲ႕ ပင္ကိုယ္ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြေၾကာင့္ မဟုတ္ပါဘူး။ စက္မႈထြန္းကားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ခ်ဳိ႕ယြင္းခ်က္ေတြေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလို အျဖစ္အပ်က္မ်ဳိးဟာ အခုအခါမွာ အာရွရဲ႕ စက္မႈထြန္းသစ္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနပါၿပီ။ လီက ေသးငယ္တဲ့ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေလးျဖစ္တဲ့ စကၤာပူဟာ ႏိုင္ငံသားေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ အၾကြင္းမဲ့အာဏာပိုင္ (police state) (ရဲတပ္ဖြဲ႔ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳ ထိန္းခ်ဳပ္ေဆာင္ရြက္တဲ့ ႏိုင္ငံ) တစ္ခုနီးပါး ပါပဲ လုိအပ္တယ္လို႔ ေျပာတာနဲ႔ အစိုးရေတြဟာ မိသားစုေတြရဲ႕ ပုဂလိကအေရးကိစေတြမွာ ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္မႈကေန လက္ေရွာင္ထားမယ္ဆိုရင္ အားလံုးဟာ ေကာင္းက်ဳိးခ်မ္းသာ ျဖစ္ေစတယ္လို႔ သူ႔ရဲ႕ အခိုင္အမာ အေလးအနက္ ေျပာဆိုမႈေတြဟာ ေရွ႕ေနာက္ကြဲေနပါတယ္။ စက္မႈထြန္းကားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ဆိုး၀ါးမႈေတြကို ကုသဖို႔အတြက္ တစ္ခုတည္းေသာနည္းက police state ရဲ႕ တင္းက်ပ္တဲ့ ေဆာင္ရြက္မႈေတြကို ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ က်င့္၀တ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ပညာေပးေဆာင္ရြက္မႈကို အေလးေပး ေဆာင္ရြက္ရမွာပါ။ စိတ္ယဥ္ေက်းမႈပိုင္းဆိုင္ရာ တန္ဖိုးေတြကို အထူးအေလးေပးရမယ္၊ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလံထံုးတမ္းရဲ႕ အႏုပညာရပ္ေတြမွာ ႏႈန္းစံတန္ဖိုးေတြ ျမင့္တက္လာေအာင္ ျမွင့္တင္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အားလံုးရဲ႕က႑

စီးပြားေရးအလ်င္အျမန္ေျပာင္းလဲမႈေတြရဲ႕ ေဘးထြက္ဆိုးက်ဳိးေတြအတြက္ အေနာက္ယဥ္ေက်းမႈကို ပံုခ်ေနမယ့္အစား အာရွလူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ အစဥ္အလာေကာင္းမႈေတြက ပိုမိုသာလြန္ေကာင္းမြန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ထြန္းေအာင္ ဘယ္လို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္သလဲဆိုတာကို ရွာေဖြၾကည့္ရႈ ေလ့လာတာက ပိုၿပီး ေလ်ာ္ကန္မႈ ရွိပါတယ္။ အာရွမွာ ဒီမိုကေရစီဟာ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးတမ္းတန္ဘိုးေတြကို အေလးထားေနတာနဲ႔ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပး ကိုယ္ရပ္တည္ေရးကို ပိုမိုႀကီးထြားလာေအာင္ အားေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလို ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ဳိးဟာ ျပည္သူတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ တစ္ခုတည္းေသာ စစ္မွန္တဲ့ ဆႏသေဘာထားပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲက အစိတ္အပိုင္းအသီးသီးရဲ႕ ျပည့္၀တဲ့ ပူးေပါင္းမႈ ၊ ေဆာင္ရြက္မႈကို လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါမွသာ ဒီမိုကေရစီဟာ သဘာ၀က်ၿပီး တိုင္းျပည္တစ္ျပည္ရဲ႕ လားရာအျမင္ကို ထင္ဟပ္ေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အာရွအာဏာပိုင္ေတြက - ထိေရာက္တဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစည္းမ်ဥ္းေတြ - ဆိုတာနဲ႔ - ဥပေဒႏွင့္အညီ -ဆိုတဲ့ အယူအဆေတြၾကား ဆက္စပ္မႈကို နားလည္မႈ လြဲေနၾကပါတယ္။ အမ်ားျပည္သူအၾကား အေျခအတင္ အေက် အလည္ေဆြးေႏြးၿပီးမွ ရရွိလာတဲ့ ေပၚလစီမ်ဳိးေတြဟာ အာရွရဲ႕ ဂုဏ္ယူစရာ ေကာင္းၿပီး ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္တည္ေနၾကတဲ့ ျပည္သူေတြအတြက္ ခြန္အားျဖစ္လာေစပါလိမ့္မယ္။

ဂလိုဘယ္ဒီမိုကေရစီဆိုတာ - က်ေနာ္တို႔ တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး ဘယ္လိုျပဳမူဆက္ဆံၾကတယ္ - ဆိုတာနဲ႔ -က်ေနာ္တို႔ သဘာ၀တရားအေပၚ ဘယ္လိုျပဳမူဆက္ဆံၾကတယ္ - ဆိုတာၾကား ဆက္ႏြယ္ေနမႈကို အသိအမွတ္ ျပဳရပါလိမ့္မယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒါက အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္ေတြကို ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေစတဲ့ မူ၀ါဒေတြကို ရရွိေစပါလိမ့္မယ္။ ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔ဟာ မ်ဳိးစိတ္အားလံုး လံုး၀မ်ဳိးတုံး ပ်က္သုဥ္းေနမႈ အႏရာယ္နဲ႔ ရင္ဆိုင္ေနရၿပီး သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ရဲ႕ တင္က်န္မႈဟာ ၿခိမ္းေျခာက္ခံေနရပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီကို ညီရင္းအစ္ကို ခ်စ္ၾကည္မႈနဲ႔ မိုေအာက္ေျမျပင္ တစ္ခြင္လံုး ပ်႕ံႏွံ႔က်ယ္၀န္းေစမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ဓါတ္နဲ႔ ကမာမႈ ျပဳၾကရပါမယ္။

အာရွမွာ ဒီလို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေအာင္ ေဆာင္ရြက္မႈေတြကို အဓိကအားျဖင့္ အာရွရဲ႕ ေသးငယ္ေပမယ့္ အစြမ္းထက္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးလုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္တဲ့ အုပ္စုေတြက အဓိက ေမာင္းႏွင္ေနၾကပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ကမာတလႊား ဒီမိုကေရစီထြန္းကားေ၇းအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကတဲ့ အစိုးရမဟုတ္တဲ့ အဖြဲ႔အစည္းေတြ၊ အစိုးရအပိုင္း အုပ္စုေတြကလည္း အားေပးေထာက္ခံနၾကပါတယ္။ ဒါေတြဟာ အာရွရဲ႕ ဒီမိုကေရစီအနာဂတ္အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္စရာ သေကၤတေတြပါပဲ။ ဒီလိုအင္အားစုေတြဟာ သူတို႔ ျပည္သူျပည္သား အေရးကိစ ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သူတို႔အစိုးရေတြက နားေထာင္လာေအာင္ လုပ္ႏိုင္စြမ္းရွိၾကသူေတြပါ။ သူတို႔ကို ေထာက္ခံသင့္ၾကပါတယ္။

အာရွမွာ ကမာႀကီးအတြက္ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္စရာေတြ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ အာရွေဒသရဲ႕ ၾကြယ္၀တဲ့ ဒီမိုကေရစီဆန္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြရဲ႕အစဥ္အလာေတြဟာ ဂလိုဘယ္ဒီမိုကေရစီျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈအတြက္ အထူးတလည္ ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ကံၾကမာအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တာက ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒီမိုကေရစီပါ။

(ပါဋိ၊ ပါတ္ဆင့္ ရုိက္မရေသာ နည္းပညာအခက္အခဲေၾကာင့္ ျဖည့္စြက္ဖတ္ရႈေပးပါရန္)

Ref; Is Culture Destiny? The Myth of Asia's Anti-Democratic Values by Kim Dae-June

No comments: