Wednesday, June 10, 2009

ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရး (အပိုင္း ၃)

ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ စိုးမိုးမႈ

ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ၏ ဂုဏ္ရည္တြင္ အခ်က္ႀကီး ၂ ရပ္ရွိ၏။ ပထမအခ်က္မွာ ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ စိုးမိုးမႈ (Sovereignty of Parliament) ႏွင့္ ဒုတိယအခ်က္မွာမူ ဥပေဒပဓာနသေဘာ (Supremacy of Law) ပင္ျဖစ္၏။

ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစိုးမိုးမႈ (Sovereignty of Parliament) ဟူေသာ အခ်က္တြင္ သေဘာ ၃ ခု ပါ၀င္၏။ ပထမသေဘာမွာ ဥပေဒျပဳႏိုင္ေသာအာဏာႏွင့္ ဥပေဒဖ်က္သိမ္းႏိုင္ေသာအာဏာသည္ ပါလီမန္
၌သာလွ်င္ ရွိေရြ႕ ဥပေဒျပဳအာဏာဟုဆိုရာႏႈိက္ အကန္႔အသတ္ အတားအဆီး အပိတ္အပင္ မရွိျခင္းပင္ ျဖစ္၏။ ဒုတိယသေဘာမွာ ပါလီမန္မွတစ္ပါး အျခား မည္သူ မည္သည့္အာဏာပိုင္မွ် ပါလီမန္မွ ျပဳလုပ္ထားေသာ ဥပေဒမ်ားကို ဖ်က္သိမ္းျခင္း အႏိုင္အထက္ျပဳျခင္းမ်ား မလုပ္ႏိုင္ျခင္းပင္ျဖစ္ေရြ႕ တတိယသေဘာမွာမူ ပါလီမန္၏ တန္ခိုးအာဏာစက္သည္ ႏိုင္ငံတ၀ွန္းလံုးကို ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစျခင္းပင္ ျဖစ္၏။

ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစိုးမိုးမႈသည္ ဒီမိုကေရစီနုိင္ငံ၌သာလွ်င္ ရွိ၏။ လူထုမွ ပါလီမန္၊ ပါလီမန္မွ ဥပေဒ၊ ဥပေဒမွ လူထုထံသို႔ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာစက္သည္ ရဟတ္ျခားကဲ့သို႔လည္ေရြ႕ လူထုထံသို႔ ဥပေဒအျဖစ္ အက်ဳိးသက္ထြန္းရကား ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ စိုးမိုးမႈ တိုးတက္ေလေလ၊ လူထု၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္လည္း ခိုင္ၿမဲေလေလပင္ ျဖစ္၏။ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံမ်ား၌မူ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ ပါလီမန္တြင္ မရွိ၊ အာဏာရွင္ထံတြင္ ရွိသည္ျဖစ္ရာ ပါလီမန္ရွိေနသည့္တိုင္ ၄င္းပါလီမန္သည္ 'ပုတ္သင္ညိဳပါလီမန္' ' လက္ညႈိးေထာင္ပါလီမန္' မ်ဳိးသာ ရွိတတ္ေပသည္။ 'Edicts' 'Orders' စသည့္ အမိန္႔မ်ဳိးမ်ားသည္လည္း တစ္ခ်က္လႊတ္အမိန္႔ေတာ္မ်ဳိးသာျဖစ္ေရြ႕ လူထု၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစက္ လူထုကိုယ္စားလွယ္မ်ားပါ၀င္ေသာ ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာစက္ကား မဟုတ္ေပ။ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံ၌မူ ပါလီမန္သည္ တန္ခိုးအႀကီးဆံုး၊ အာဏာအမ်ားဆံုး ျဖစ္၏။ ပါလီမန္၏ အာဏာသည္ သဘာ၀၏ ေဘာင္အတြင္း ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒ၏ နယ္နိမိတ္အတြင္းတြင္ အကန္႔အသတ္မရွိ (unlimited powers of legislation) ဥပေဒျပဳႏိုင္၏။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏရား၊ တရားစီရင္ေရးယႏရားတို႔ကို ထိန္းသိမ္းခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္၏။ အခ်ဳပ္အျခာပါလီမန္ (Sovereignty of Parliament)၏ အာဏာတန္ခိုး တည္တံ့မွသာလွ်င္ ဥပေဒတန္ခိုးႀကီးမႈႏွင့္ ဥပေဒ၏အာဏာစက္ (Supremacy of Law or Rule of Law) သည္လည္း တည္တံ့ႏိုင္ေပမည္။ အမွန္စင္စစ္ ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာႏွင့္ ဥပေဒ၏ အာဏာစက္စိုးမိုးေရးသည္ ဒြန္တြဲလ်က္ ရွိေပသည္။

ဥပေဒ ပဓာနသေဘာကို တင္ျပျခင္း မျပဳမီ ပါလီမန္၏ အာဏာပ်ံ႕ႏွံ႔မႈ (Sovereignty of Parliament) ႏွင့္ ပတ္သက္ေရြ႕ အာဏာႏွင့္တာ၀န္ (Power and Responsibility) ဟူေသာ သေဘာတရားကို အနည္းငယ္ ေဖၚျပလိုေပသည္။

ပါလီမန္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာႏွင့္ ဥပေဒအာဏာစက္စိုးမိုးေရးသေဘာတို႔သည္ ဒြန္တြဲလ်က္ ရွိေနၾကသည့္နည္းတူ အာဏာႏွင့္တာ၀န္သည္လည္း ဒြန္တြဲလ်က္ ရွိေနၾက၏။ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ၌ တာ၀န္မဲ့ေသာ အာဏာမ်ဳိး မရွိသည့္ျပင္ အာဏာရွင္ ႏိုင္ငံမ်ားမွာကဲ့သို႔ အာဏာတျခား တာ၀န္တျခား မဟုတ္ေပ။ သို႔ျဖစ္ေလရာ (Responsibility of Government to its Parliament) အစိုးရသည္ ပါလီမန္သို႔ တာ၀န္ခံေရြ႕ ေဆာင္ရြက္ရ၏။ (Responsibility of Parliament to its People)ပါလီမန္ကလည္း အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္လူထုသို႔ တစ္ဆင့္တာ၀န္ခံရေပသည္။ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္လူထုကလည္း မိမိတို႔ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာရွိသည့္အေလ်ာက္ မိမိတို႔အေနျဖင့္ တာ၀န္ရွိသည္ကို သိရွိနားလည္ေရြ႕ ႏိုင္ငံေတာ္၏ တာ၀န္ကို ထမ္းေဆာင္ရ၏။ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာစက္သည္ လူထုမွ ပါလီမန္၊ ပါလီမန္မွ အစိုးရ၊ အစိုးရမွ လူထုသို႔ လည္ပတ္သကဲ့သို႔ တာ၀န္ကိုလည္း တစ္ဆင့္မွ တစ္ဆင့္သို႔ တာ၀န္ခံေဆာင္ရြက္ရေပသည္။

ဥပေဒပဓာနသေဘာ

ဥပေဒ၏ တန္ခိုးႀကီးမႈ၊ စိုးမိုးမႈ (Supremacy of Law) ဆိုသည္မွာ ဥပေဒပဓာနသေဘာပင္ ျဖစ္၏။ တစ္ဖန္ ဥပေဒအာဏာစက္တည္မႈ (Rule of Law) ဆိုသည္မွာလည္း ဥပေဒသာလွ်င္ ပဓာနဆိုေသာ သေဘာပင္ ျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ အနည္းငယ္ ျခားနားေသာ သေဘာရွိ၏။

ဥပေဒ၏တန္ခိုးႀကီးမႈဟု ဆိုရာ၌ ဥပေဒသာ ပဓာန၊ ဥပေဒကသာ လႊမ္းမိုးရမည္။ ဥပေဒမဟုတ္ေသာ (၀ါ) ဥပေဒ၏ အျပင္အပမွ သေဘာတရားမ်ားသည္ မည္သည့္ကိစအေၾကာင္းအရာကိုမွ် မလႊမ္းမိုးႏိုင္ဆိုေသာ သေဘာပင္ျဖစ္၏။ ဥပေဒအာဏာစက္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏရား၊ တရားစီရင္ေရးယႏရားတို႔က အဆင့္ဆင့္ အထက္မွ ေအာက္၊ ေအာက္မွ အထက္သို႔ ခ်ားရဟတ္ကဲ့သို႔ လည္ပတ္ပ်ံ႕ႏွံ႔ရာတြင္ ထိုအာဏာစက္သည္ ေက်ာသားရင္သား မကြဲျခားဘဲ (၀ါ) အဂတိ ၄ ပါး မလိုက္ဘဲ မ်က္ႏွာႀကီးငယ္ မရြယ္မေထာက္၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာမေရြး အစိုးရအမႈထမ္း သာမန္လူတန္းစား မခြဲျခားဘဲ ဥပေဒအရာ၌ ညီမွ်ျခင္း (Equality before the Law) ျဖင့္ သက္ေရာက္ေစျခင္းသေဘာ၊ လူတန္းစား မခြဲျခားဘဲ အားလံုးအတြက္ ဥပေဒတစ္ခုတည္း တစ္မ်ဳိးတည္းသာ ရွိျခင္းသေဘာပင္ ျဖစ္ေပသည္။ ခ်မ္းသာသူအတြက္ ဥပေဒတစ္မ်ဳိး၊ ဆင္းရဲသားအတြက္ ဥပေဒတစ္ျခား၊ ဂုဏ္ရွိသူ၊ မ်က္ႏွာႀကီးသူအတြက္ ဥပေဒတစ္ခု၊ ဂုဏ္မဲ့ မ်က္ႏွာငယ္သူအတြက္ ဥပေဒတစ္မ်ဳိး၊ အာဏာရွိသူအတြက္ ဥပေဒတစ္စား၊ အာဏာမဲ့သူအတြက္ ဥပေဒတစ္မ်ဳိး မရွိေစဘဲ ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ (Equality before the Law) ဥပေဒအရာတြင္ အားလံုးအညီအမွ်သာ ျဖစ္ေစသည့္ သေဘာပင္ ျဖစ္၏။ သို႔ျဖစ္ရာ မည္သူမဆို ဥပေဒ၏ စိုးမိုးမႈ လက္ေအာက္ခံသာ ျဖစ္၏။ မည္သူမွ် ဥပေဒ၏ အေပၚက မရွိေစရေပ။ "No one is above the Law" ဟူေသာ သေဘာႏွင့္ မျခားေပ။ သို႔ျဖစ္ေလရာ ဥပေဒက ျပဌာန္းထားေသာ ျပစ္မႈက်ဳးလြန္ျခင္း မရွိလွ်င္ မည္သူ႔ကိုမွ် အေရးယူျခင္း၊ ဖမ္းဆီးျခင္း၊ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ျခင္း မျပဳႏိုင္။ မည္သူ၏ကိုယ္ပိုင္လြတ္လပ္ခြင့္ (Personal property)ကိုလည္း ဥပေဒက ျပဌာန္းေသာ ျပစ္မႈမရွိက မည္သည့္အာဏာပိုင္(၀ါ)အစိုးရကမွ် ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္း၊ ရုပ္သိမ္းျခင္း၊ တားျမစ္ျခင္း၊ သိမ္းဆည္းျခင္း၊ ဖမ္းဆီးျခင္း မျပဳလုပ္ႏိုင္ေသာ သေဘာမ်ဳိးလည္း သက္ေရာက္ေပသည္။ သို႔ျဖစ္ရာ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီတြင္ ဥပေဒ ပဓါနသေဘာကို ေသေသခ်ာခ်ာ ေလ့လာနားလည္ေရြ႕ က်င့္သံုးႏိုင္ရန္ အထူးအေရးႀကီးလွေပသည္။

ဥပေဒသေဘာ

သည္ေနရာတြင္ ဥပေဒဟူေသာ သေဘာတရားကို အနည္းငယ္ တင္ျပလိုေပသည္။

ဥပေဒ၏ အနက္အဓိပါယ္ သေဘာကို ဥပေဒပါရဂူ အမ်ားအျပားပင္ ေခတ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ အမ်ဳိးအမ်ဳိးေရးသားထားသည္ကို ဖတ္ရႈဘူးၾကေပမည္။ ဥပေဒဆိုသည္မွာ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာပိုင္က ျပဳလုပ္ေသာ ျပဌာန္းခ်က္ ျဖစ္သည္ဟု ဆိုရေပမည္။ သို႔ရာတြင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ လုပ္သမွ် ဥပေဒျဖစ္ရမည္ေလာဟု တစ္ဆင့္တက္ ေမးႏိုင္ဘြယ္ ရွိ၏။ အမွန္စင္စစ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္ လုပ္သမွ် ဥပေဒပင္ ျဖစ္၏။ သို႔ရာတြင္ ဖြဲ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံဥပေဒ၏ ေဘာင္အတြင္းတြင္ ျဖစ္ရေပသည္။ ထိုမွတစ္ပါး လည္း အျခား ေဘာင္တစ္ခု ရွိေသး၏။ ယင္းေဘာင္မွာကား အျခားမဟုတ္။ သဘာ၀ (Nature) ၏ ေဘာင္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ သဘာ၀(၀ါ)ေလာက ၃ ပါးတည္းဟူေသာ သတ၀ါမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ သတေလာက၊ သတ၀ါတို႔၏ တည္ရာ မွီရာျဖစ္ေသာ ေတာေတာင္ေရေျမ စသည့္ ၾသကာသေလာက၊ ယင္းေလာ ၂ ခု၏ လႈပ္ရွားျဖစ္ပ်က္ ေရြ႕ေလ်ာျခင္းတည္းဟူေသာ သခၤ ါရတို႔၏ ေဘာင္အတြင္းသာလွ်င္ ဥပေဒသည္ ျဖစ္ရ၏။ သဘာ၀ႏွင့္ မဟပ္ေသာ (၀ါ) သဘာ၀၏ ေဘာင္မွ ေက်ာ္လြန္ေသာ ဥပေဒသည္ စကဴေပၚ၌သာ က်န္ရစ္တတ္၏။ သဘာ၀ႏွင့္ ဆန္႔က်င္ေသာ ဥပေဒသည္လည္း တန္ျပန္မႈကို ျဖစ္ေစေရြ႕ ပ်က္ျပဳန္းတတ္၏။ ဥပေဒသည္ သဘာ၀၏ေဘာင္ကို က်ဥ္းေျမာင္းေစၿပီးလွ်င္ လူ႔အက်ဳိးကို ျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္မွသာလွ်င္ ဥပေဒေကာင္းမည္ေပ၏။

သဘာ၀အတြင္း ေလာဘမီး၊ ေဒါသမီး၊ ေမာဟမီးတို႔သည္ အျမဲမျပတ္ ေလာင္ကၽြမ္းလ်က္ရွိေလရာ ထိုထိုေသာ မီးတို႔ ေလာင္ကၽြမ္းေနသည္ကို အခ်ဳပ္အခ်ယ္မရွိ။ ထိန္းသိမ္းျခင္းမရွိဘဲ လႊတ္ထားမည္ဆိုပါက ေလာကတစ္ခုလံုး ပ်က္စီးႏိုင္ဘြယ္ရွိ၏။ ကမာမီးသည္ ျဗဟာ႕ဘံုတိုင္ေအာင္ ေလာင္ကၽြမ္းႏိုင္သည္ျဖစ္ရာ သဘာ၀ေလာကအတြင္း၌ရွိေသာ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟမီးမ်ားကို ထိန္းသိမ္းခ်ဳပ္ကိုင္ျခင္းငွာ သဘာ၀၏ နယ္နိမိတ္ကို က်ဥ္းေျမာင္းေအာင္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္က ဥပေဒျဖင့္ လႊမ္းျခံဳရာ၏။ သဘာ၀လြတ္လပ္ခြင့္ (Natural Laberty) ကို ၿခံဳၿပီးလွ်င္ ယဥ္ေက်းေသာ လူ႔လြတ္လပ္ခြင့္ (Civil Laberty)အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲရာ၏။
သဘာ၀၏ သေဘာ (Natural Laws)အရမွာ မည္သူမဆို ထင္ရာ လုပ္ခ်င္တိုင္း လုပ္ႏိုင္၏။ ယင္းသို႔ေသာ အရုိင္းအစိုင္း လြတ္လပ္ေရးကို ဥပေဒႏွင့္ လႊမ္းၿခံဳ လိုက္ေသာေၾကာင့္ လူ႔သဘာ၀လြတ္လပ္ေရး၏ နယ္နိမိတ္သည္ က်ဥ္းေျမာင္းသြားရ၏။ သို႔ျဖစ္ေလရာ တင္းလွ်င္ျပတ္၊ ေလ်ာ့လွ်င္ ပတ္ဟူေသာ သေဘာမ်ဳိး မသက္ေရာက္ေစဘဲ မဇ်ိမပဋိပဒါ မေလ်ာ့မတင္းေသာ သေဘာမ်ဳိးႏွင့္ ျပဳလုပ္ေသာ ဥပေဒမ်ဳိးသည္ အက်ဳိးမ်ားလွ၏။ ဥပေဒသည္ သဘာ၀ႏွင့္ မဆန္႔က်င္ရေပ။ သဘာ၀ႏွင့္ဆန္႔က်င္ေသာ ဥပေဒသည္ ခိုင္ၿမဲတည္တံ့ျခင္း မရွိႏိုင္။ ထို႔ျပင္ ဥပေဒသည္ ကာလ၊ ေဒသႏွင့္လည္း ကိုက္ညီရန္အထူးလိုအပ္လွ၏။ ကာလ၊ ေဒသ ႏွင့္ မကိုက္ညီေသာ ဥပေဒမ်ဳိးသည္ တန္ျပန္မႈ ရွိတတ္၏။ ဥပေဒသည္ လူအမ်ားဆံုး၏ အမ်ားဆံုးေကာင္းက်ဳိး (greatest good of the greatest number)ကို ျဖစ္ထြန္းေစႏိုင္ရာ၏။ သို႔မွသာ လူအမ်ား၏ ေထာက္ခံမႈကို ရႏိုင္သည္ျဖစ္ေရြ႕ ဥပေဒအာဏာစက္သည္လည္း ထစ္ေငါ့ျခင္းမရွိ၊ လည္ပတ္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ေစႏိုင္၏။ ထိုသို႔မဟုတ္ပါက လူထု၏ ဆန္႔က်င္ေတာ္လွန္မႈေၾကာင့္ ပ်က္စီးႏိုင္၏။

ဥပေဒႏွင့္ပတ္သက္ေရြ႔ အထက္တြင္ အေရးႀကီးေသာ အခ်က္ ေလးငါးခ်က္မွ် တင္ျပခဲ့ၿပီျဖစ္ရာ ဥပေဒ၏ အဓိပါယ္အခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ေဖာ္ျပရေသာ္ ' ဥပေဒဆိုသည္မွာ အမ်ားဆံုး၏ အမ်ားဆံုးအက်ဳိးအတြက္ လူအမ်ား၏ သဘာ၀လြတ္လပ္ေရးကို အခ်ဳပ္အျခာအာဏာပိုင္က ကန္႔သတ္ခ်ဳပ္ခ်ယ္ေရြ႕ က်ဳးလြန္သူအား အျပစ္ေပးႏိုင္ေသာ ျပဌာန္းခ်က္ပင္ ျဖစ္ေပသည္။'

ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီတြင္ ဥပေဒသည္ လူအမ်ားက ၄င္းတို႔၏ ဆႏ (General Will)အရ ၄င္းတို႔၏ ကိုယ္ပိုင္သဘာ၀လြတ္လပ္ေရးကို မိမိတို႔ဘာသာ မိမိတို႔ အက်ဳိးအတြက္ အလိုအေလ်ာက္ကန္႔သတ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္ျခင္းျပဳေသာ ျပဌာန္းခ်က္သေဘာျဖစ္သျဖင့္ လူထုေထာက္ခံမႈကို မလြဲမုခ် ရႏိုင္ေပသည္။ အာဏာရွင္ျပဌာန္းေသာ အခ်ဳိ႕ဥပေဒမ်ားကဲ့သို႔ တန္ျပန္မႈ မရွိေပ။ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံတြင္ လူထု၏အစိုးရက လူထု၏အက်ဳိးအတြက္ လူထုက အုပ္ခ်ဳပ္သည္ျဖစ္ရာ (Government of the people, by the people, for the people) ဥပေဒအာဏာစက္စိုးမိုးေရး (Rule of Law)သည္ လူထု၏စိုးမိုးေရး (Rule of the people) ျဖစ္၏။ တဖန္ လူထု၏စိုးမိုးေရးမွာလည္း (Rule for the people) လူထုကစိုးမိုးျခင္း (Rule by the people) ႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္ေပသည္။

(ဆက္ရန္)

No comments: